לוחמת המפרץ – ד"ר ליהי ברמן-שחר

22/07/2020

 

ד"ר ליהי שחר ברמן, בוגרת שלושה תארים בפקולטה להנדסה ביו-רפואית, כיום עמיתה בתכנית ממשק של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה ופעילה חברתית סביבתית.

ליהי מספרת: "במהלך התואר הראשון בהנדסה ביו-רפואית, התנדבתי בתכנית קמפוס ירוק ושם הכרתי את בן זוגי, דותן ברמן. כילדה שגדלה ליד הכנרת, הפרויקט הראשון שיזמתי והובלתי היה התקנת חסכמים בכל ברזי הטכניון. בהמשך הצטרפתי למגמה ירוקה בפעילות נגד התעשייה הפטרוכימית.

לאחר סיום התואר הראשון עבדתי שלוש שנים כמהנדסת מחקר ופיתוח בהיי-טק וחזרתי ללימודים גבוהים. מתוך העניין שלי במה שקורה במפרץ חיפה, חיפשתי מעבדה העוסקת במערכת הנשימה, והצטרפתי למעבדה של פרופ' ג'וזואה שניטמן.

במהלך התואר השני והשלישי הובלתי את הפעילות של ארגון מגמה ירוקה בחיפה. השתתפתי במעל 100 אייטמים בתקשורת, הרציתי במעל 100 חוגי בית, יחד עם חברי ארגנתי הפגנות ופעילויות ציבוריות ועבדתי באופן אינטנסיבי מול מקבלי ההחלטות ברמה המקומית וברמה הארצית.

את כל הפעילות שלי עשיתי בגיבוי מלא של המנחה שלי, פרופ' ג'וזואה שניטמן, שהמוטו שלו היה 'תעשו מה שאתם רוצים, כל עוד אתם מתקדמים במחקר'. זכור לי אפילו אירוע אחד, בו ג'וזואה דחה פגישה של קבוצת המחקר בשעה כדי לאפשר לי להשתתף בהפגנה ברחבת בית המשפט המחוזי לסגירת מיכל האמוניה".

ליהי נבחרה בשנת 2019 כאחת הנשים המשפיעות בישראל ע"י עיתון גלובס, ואף זכתה בפרס נחמה ריבלין לקיימות, יחד עם חבריה וחברותיה למאבק, פעילי הסביבה בחיפה.

כיום ליהי עושה פוסט-דוקטורט במסגרת תכנית 'ממשק' של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה – תכנית המאפשרת לבעלי תואר שלישי להשתלב בתפקידי ייעוץ במשרדי ממשלה ובכך להשפיע על המדיניות שלה.

"במסגרת תכנית ממשק אני עושה התמחות ברשות מקרקעי ישראל, שם אני מקדמת את התכנית לסגירת בתי הזיקוק ומתכללת את היערכות משק האנרגיה לכך. בנוסף, בסוף יוני תעלה לערוץ הוט 8 סדרה דוקומנטרית בת שלושה פרקים מאת היוצר אורי רוזנווקס המלווה את הפעילות האקטיביסטית של חבריי ושלי בשלוש השנים האחרונות".