אחת על אחת: מורן אלבז, סטודנטית שנה ב' מראיינת את זינאת עוואד, סטודנטית שנה ד'

19/11/2020

נעים להכיר, אני מורן אלבז, סטודנטית להנדסה ביו-רפואית בשנה שנייה.
אני מזמינה אתכם לקרוא את הריאיון שערכתי עם הסטודנטית היזמית זינאת עוואד, שסיפרה לי על הפרויקט שלה ועל השילוב בין לימודים ויזמות:
זינאת, סטודנטית בשנה הרביעית במסלול הכפול לרפואה והנדסה ביו-רפואית הספיקה לצבור ניסיון בעולמות המדע וההנדסה ובעולם היזמות. זינאת עבדה במשך שנה כסטודנטית במעבדת פרופ' דפנה ויס בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. כמו כן, הובילה את נבחרת ה-IGEM של הטכניון אשר פיתחה שיטה לייצור דבש סינתטי וזכתה במדליית זהב ובפרס Heshel Rich Technion Innovation Award 2020.
כעת זינאת שותפה במיזם חדש בשם "Harmony" שמטרתו מעקב רציף ולא פולשני אחר ההורמונים אצל נשים. שותפיה של זינאת למיזם הם אסף ליכט ואביגיל ברגר. בעזרתו של פרופ' חוסאם חאיק מהפקולטה להנדסה כימית, המשמש גם כדיקן לימודי הסמכה בטכניון, פיתחו השלושה מערכת ננו-חיישנים המיועדת למעקב אחר רמת ההורמונים אצל נשים המעוניינות להיכנס להריון. מדובר בנשים שעוברות טיפול הפריה חוץ גופית (IVF), אשר נכון להיום צריכות לבצע בדיקות דם מדי יום במהלך שבוע לצורך ניטור הורמונלי, על מנת להעריך את תגובתן לטיפול ולהתאים את המינון התרופתי הנדרש. "הן צריכות להגיע למרפאה, למצוא חניה, לחכות בתור, לבצע בדיקת דם ולחכות באי-וודאות לתוצאות במהלך היום. מדובר בנשים שמשועבדות לתהליך", אומרת זינאת.
זינאת ושותפיה למיזם עוסקים בפיתוח מדבקה שתודבק באופן עצמאי על גוף האישה, תאפשר לה להמשיך בסדר יומה הרגיל ולקבל נתונים לצורך מעקב רציף אחר השינויים ברמת ההורמונים בגופה. בנוסף, מוצר זה יאפשר לרופאים לעקוב אחר המטופלות מרחוק בכל רגע נתון ולתמוך בקבלת ההחלטות שלהן בתהליך הגירוי השחלתי המבוקר, שהינו גורם מפתח בהצלחת מחזורי טיפול בתהליך הפריה חוץ גופית. בעידן וירוס הקורונה המצריך מניעת התקהלויות, ביצוע בדיקה הורמונלית בבית המטופלת הפך לצורך משמעותי והכרחי.
זינאת מספרת שהרעיון הגיע מתוך היכרות אישית עם אישה שנאלצה לעבור כריתת רחם לאחר גילוי מאוחר של גידול ברחם וזאת מפני שקשה לנשים להבחין בעצמן בין שינויים פיזיים נורמליים לבין כאלו שהינם חריגים ומצריכים התייחסות.
הורמוני המין אינם קשורים רק לתהליך הכניסה להריון, הם מהווים בסיס לתהליכים פיזיולוגיים רבים, סינדרומים, מחלות בעולם הגינקולוגי כמו מחזור לא סדיר, אנדומטריוזיס ותופעות גיל המעבר. בעזרת אנליזה של המידע המתקבל מהחיישנים, המוצר שמפתחים זינאת ושותפיה יאפשר לנשים רבות להתחבר לגוף שלהן ולהבין אותו טוב יותר! זוהי פלטפורמה חדשה בתחום הרפואה הגינקולוגית המתבססת על מעקב הורמונלי רציף ופאסיבי.
בשנה שעברה השתתפו חברי המיזם בהאקתון הפקולטי BME Hack, שם הציגו לראשונה את הטכנולוגיה שהחלו לפתח. לאחרונה השתתפו בתחרות הביזטק הטכניונית וזכו במקום השלישי. זינאת מספרת שההשתתפות בתחרות תרמה רבות להבנה העסקית ואפשרה למיזם "לעלות מדרגה" מפרויקט סטודנטיאלי למיזם עסקי.
כשאני שואלת את זינאת לגבי נושא שמסקרן אותי כסטודנטית: כיצד סטודנטים בשנה הרביעית במסלול לימוד כה אינטנסיבי מצליחים לנהל את זמנם ולשלב בין החלום היזמי, הלימודים וחיי החברה? "זה לא פשוט" עונה זינאת, אבל העיסוק בנושא כה חשוב ובעל ערך מדרבן אותה ואת שותפיה להשקיע בפרויקט למרות האתגרים. זינאת מרגשת אותי באומרה "אני עושה את זה בשביל כל הנשים בעולם, אבל קודם כל בשביל עצמי!" ומוסיפה "הטכניון נותן לסטודנטים כלים להתמודד עם אתגרים כאלה ולמרות הקושי אנחנו לומדים להתמודד עם כל סיטואציה ולהסתגל אליה".
המיזם הספיק לקטוף פרס נוסף כאחד מחמשת המיזמים המובילים בתחום הבריאות הדיגיטלית של האישה בתחרות שנערכה בבית-חולים תל השומר. בזכות זכייה זו מקבל המיזם סיוע כלכלי מלא ממרכז החדשנות ARC בבית החולים בתל השומר לטובת תכנית הרצה (פיילוט).
מטרת הקבוצה היא להמשיך לפתח את את המוצר ולהנגיש אותו לתחום הגניקולוגי, שכעת, מעט מאוד טכנולוגיות משרתות אותו . השאיפה של זינאת ושותפיה היא שהמוצר יהווה פלטפורמה חדשה ויעילה לרפואה גניקולוגית המבוססת על מעקב הורמונלי רציף.
בסיום השיחה שיתפה אותי זינאת במוטו של קבוצתה:
"יותר מידע, יותר אפשרויות, יותר חופשיות – אני, את והיא עם יותר כוח לשלוט בחיינו"

זינאת, אני רוצה להודות לך על הריאיון, את מהווה השראה לנשים רבות, את נותנת כוח ודוגמא לפעולה למען העזרה לאחר. אני מאחלת לך ולקבוצתך המון הצלחה בהמשך הדרך!
מורן.

 

(בתמונה למעלה מימין:זינאת עוואד,אסף ליכט ואביגיל ברגר)